Czy pamięć o Karolu Rybackim zostanie zachowana?

Zabytki, pamięć Karolu Rybackim zostanie zachowana - zdjęcie, fotografia
Portal lowicz24.eu 16/04/2015 14:26

Są na tym świecie rzeczy, które nie powinny podlegać sprzedaży. Do takich, moim zdaniem, należą groby zasłużonych Łowiczan. Oburzające jest to, że ktoś, kto ma dziś pieniądze może kupić wszystko – powiedział przewodnik PTTK i organizator kwesty na rzecz ratowania zabytkowych grobów Jacek Rybus.



Skandal i nieporozumienie takimi słowami przewodnicy i osoby z nimi związane określają to, co stało się z grobem Karola Rybackiego i jego żony. Rybaccy nie posiadali potomków oraz krewnych. Miejscem spoczynku wybitnego łowiczanina od kilku lat opiekowała się pewna miejscowa rodzina (niespokrewniona ze zmarłym), która w 2006 roku wykupiła plac, by postawić na nim nowy nagrobek. Na jej zlecenie grób Rybackich został rozebrany, będzie pogłębiony, by w przyszłości spoczęły w nim ich ciała. Mogiła doczeka się nowego granitowego pomnika, na którym znajdzie się tablica upamiętniająca postać Karola Rybackiego i jego żony.

Taki sposób, zdaniem proboszcza katedry ks. Wiesława Skoniecznego jest dobry na zachowanie pamięci nie tylko o grobach, ale również o zmarłych. - Nie chodzi o zlikwidowanie grobu, a przedłużenie pamięci o osobie, która tam spoczęła. Rodzina, która wykupiła plac i wykonuje nowy nagrobek na pewno zaznaczy, że znajdują się w nim szczątki Karola Rybackiego i jego żony – mówi.

Innego zdania są łowiccy przewodnicy oraz osoby zabiegające, aby pamięć o Rybackim nie minęła. Jednym z pierwszych działań było ustanowienie roku 2015 Rokiem Karola Rybackiego. W jego trakcie zaplanowanych jest szereg przedsięwzięć mających na celu przypomnienie życia i działalności łowiczanina. Maciej Malangiewicz i Jacek Rutkowski zaplanowali również remont grobu pisarza. Za pieniądze zebrane podczas promocji albumu „I wojna światowa w Łowiczu 1914-1918” (Laureat Złotego Exlibrisu 2015) planowali ufundować marmurową płytę z wygrawerowanym tekstem. Uroczyste jej odsłonięcie miało nastąpić 11 listopada, w 80. rocznicę śmierci Karola Rybackiego.

Maciej Malangiewicz przyznał, że jest to moralnie dwuznaczna sytuacja. Jego zdaniem Karol Rybacki to bardzo zasłużona postać dla Łowicza, dlatego jego grób powinien pozostać w stanie niezmienionym. Mało tego, opiekę nad nim powinny sprawować władze samorządowe, aby nie doszło do tak kuriozalnej sytuacji, jaka mamy teraz.

Sprawę podobnie odbierają przewodnicy, którzy od kilku lat prowadzą kwesty na rzecz ratowania zabytkowych grobów. Jacek Rybus stwierdził, że PTTK do tej pory nie miało w planach remontowania grobu Rybackiego. Wiedział jednak o zamiarach Macieja Malangiewicza i Jacka Rutkowskiego. Co roku jednak jako przewodnicy odwiedzali grób Karola Rybackiego, a jesienią 2014 Adam Szymański i Zdzisław Kryściak odnowili na nim zniszczony krzyż i tabliczkę. Przyznał, że nie wiedział, iż miejsce pochówku Rybackiego i jego żony należy do osób prywatnych.

- Sprzedaż grobu i adaptowanie go dla innych celów w pewnym stopniu zaciera ślady historii Łowicza, a Karol Rybacki ma w niej swój wielki udział – powiedział przewodnik PTTK Jacek Rybus.

Zarówno Malangiewicz jak i Rybus przyznali, że nigdy nie dopytywali kto jest właścicielem grobu. - Wiedzieliśmy, że Rybaccy nie mieli potomków oraz krewnych, poza tym stan grobu nigdy nie wskazywał, że może mieć on właściciela – twierdzą.

- Dla mnie zupełnie niezrozumiałym jest fakt sprzedaży takiego grobu i adaptowanie go do innych celów! Nie chcę tu oceniać podjętych decyzji, bo każdy ma trochę racji, ale czy w tym konkretnym przypadku, pomimo dobrych chęci, nie popełniono błędu? My, bo nie sprawdziliśmy kto jest aktualnym opiekunem grobu i w sposób naturalny przyjęliśmy, że tego typu pochówki, ze zwykłej przyzwoitości, są objęte ochroną. Administrator cmentarza, bo go sprzedał choć nie musiał tego robić. Rodzina, która nabyła grób i bez konsultacji rozpoczęła jego przebudowę, nie licząc się z odczuciami innych osób dla których Rybacki jest również ważny oraz w pewnym sensie miasto, które już dawno powinno przeprowadzić inwentaryzację tego typu pochowków i objąć je specjalnym nadzorem – analizuje sytuacje Jacek Rybus.

- Mam nadzieję, że finał tego smutnego wydarzenia będzie miał pozytywne zakończenie – dodaje.

Przypomnijmy, że Karol Rybacki urodził się 16 stycznia 1859 roku w Dobryszycach, obecnie powiat radomszczański. Jednak wpisał się w historię Łowicza swoją działalnością wydawniczą, społeczną i pisarską. Miastu poświęcił ponad pół wieku swojego życia. Tu rozpoczął swoją działalność społeczną i kulturalną m.in. w ramach Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia”, Straży Ogniowej. Później był cenionym wydawcą i drukarzem, założycielem w 1911 roku pisma „Łowiczanin”. Był też pierwszym prezesem łowickiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego założonego w 1908 roku. Zmarł w Łowiczu w 1935 roku, został pochowany na cmentarzu kolegiackim.

Fotografie przedstawiają aktualny stan grobu i ten z renowacji przez przewodników PTTK

Reklama

Czy pamięć o Karolu Rybackim zostanie zachowana? komentarze opinie

  • oz - niezalogowany 2015-04-20 11:26:21

    Art. 7.5. Niezależnie od powyższych przepisów jest wzbronione użycie do ponownego pochowania grobów, mających wartość pamiątek historycznych (ze względu na swą dawność lub osoby, które są w nich pochowane, lub zdarzenia, z którymi mają związek) albo wartość artystyczną. Gdyby nie było tego artykułu w ustawie o cmentarzach, nie mielibyśmy w Polsce zabytków na cmentarzach i zachowanych miejsc pochówków znanych osób. Do takich należał Karol Rybacki.

  • abc - niezalogowany 2015-04-20 05:53:15

    Na miejscu nowych właścicieli grobu, prosił bym o wyjaśnienie dlaczego sprzedano nam plac niepodlegający sprzedaży na mocy art.7 o cmentarzach i pochówkach. Chyba, że mamy niezłą aferę.

  • staś - niezalogowany 2015-04-19 19:01:40

    O tym że ksiądz proboszcz trochę się zagalopował świadczyć może sam fakt dzisiejszego oświadczenia wygłaszanego na mszy. Wszyscy winni tylko nie ja. A jak się idzie po cmentarzu to polikwidowane stare groby, a stoją nowe puste, bez jakichkolwiek napisów. Już zarezerwowane, kto przejmowałby się tymi, starymi które zniknęły. WSTYD

  • Miniu - niezalogowany 2015-04-19 18:41:41

    Co ciekawsze - zgodnie z art. 18 ust 1. tej ustawy - ten kto narusza przepisy niniejszej ustawy i rozporządzeń wydanych na jej podstawie, podlega karze aresztu lub grzywny. :-)Tak, że czekam na dalszy rozwój sytuacji, który może być BARDZO ciekawy :-)

  • Miniu - niezalogowany 2015-04-19 18:39:08

    Ciekawy jestem w jaki sposób administrator cmentarza wytłumaczy decyzję w świetle obowiązujących przepisów prawa.Mamy przecież ustawę o cmentarzach i chowaniu zmarłych. A ona w art. 7 stanowi, że wzbronione jest użycie do ponownego pochowania grobów, mających wartość pamiątek historycznych (ze względu na swą dawność lub osoby, które są w nich pochowane, lub zdarzenia, z którymi mają związek) albo wartość artystyczną.

  • Walek - niezalogowany 2015-04-19 14:48:35

    A co na to wszystko wykształcony historyk, strażnik małych ojczyzn, kapciowy Diecezji?Nie chce mi się wierzyć, że milczy. Pewnie ustala z PiSem strategię miemowy. To cecha maluczkich, niestety, panie butrmistrzu.

  • abc - niezalogowany 2015-04-19 13:57:39

    Też uważam, że powinno się zadbać o sytuację formalno-prawną grobów zasłużonych Łowiczan, gdzie nie ma już rodziny. Jeżeli już grób śp. Rybackich został sprzedany i to bezdzietnej rodzinie, to imiona i nazwiska tych państwa powinny być umieszczone gdzieś małymi literami na dole grobu (tak jest w wielu przypadkach)i tym powinien zająć się zarządca i administrator cmentarza. Uważam, że projekt grobu powinien być skonsultowany i to nie tylko z władzami kościoła.

  • eko - niezalogowany 2015-04-19 12:13:51

    W okolicy mojego rodzinnego grobu znajduje się grób Klimeckiego, który też staraniem PTTK był odnowiony całkiem nie tak dawno. W tej chwili znów grób się sypie. PTTK zaczął ratować groby sławnych łowiczan ale robi to zrywami. Remont i koniec. Faktycznie powinno się zbadać sytuację formalno-prawną grobu. A później ktoś jednak powinien dbać o to żeby znów grób nie popadł w ruinę jak jest z grobem Klimeckiego.

  • Walek - niezalogowany 2015-04-18 20:30:13

    [quote name="Seweryn Reszka"]Ja dzisiaj byłem na mszy i powiem że żałuję, że słyszałem co głoszono w ogłoszeniach . Jak chodze do kościoła kope lat, czy za proboszcza Biskupa, czy potem, nie słyszałem, żeby ogłaszać poniżenie człowieka przez mowe, że ma sumnienie nieczyste albo nie przykłada się do opieki nad grobem. Tak nie można.[/quote]Napisz wyraźnie co chciałeś napisać, nic nie rozumiem.

  • Seweryn Reszka - niezalogowany 2015-04-18 19:30:16

    Trzeba brac przykład z mowy Pana Rybusa. Mówi on łagodząco. Nie tak jak w ogloszeniu . A tam ponizające slowa o ludziach co chcą pamięć zachowaći. A potem sie dziwią że Parafianie po innych Kościołach.

  • Seweryn Reszka - niezalogowany 2015-04-18 19:29:32

    Ja dzisiaj byłem na mszy i powiem że żałuję, że słyszałem co głoszono w ogłoszeniach . Jak chodze do kościoła kope lat, czy za proboszcza Biskupa, czy potem, nie słyszałem, żeby ogłaszać poniżenie człowieka przez mowe, że ma sumnienie nieczyste albo nie przykłada się do opieki nad grobem. Tak nie można.

  • WALEK - niezalogowany 2015-04-18 16:19:49

    wg wyjaśnień proboszcza można wyobrazić sobie powielenie tej koncepcji na Wawelu. Otóż do sarkofagu Kaczyńskich "wprowadzi" się ktoś nowy, na zewnątrz umieści się jego nazwisko a obok małymi literkami wspomni się, że kiedyś była tu pochowana tragicznie zmarła para Prezydencka PRL.No i gitara, jak mawia Kiepski.

  • abc - niezalogowany 2015-04-18 08:47:01

    Ludzie piszcie na temat. W tym artykule chodzi o to, że grób wybitnego łowiczanina został sprzedany, a nie powinien. Dziwię się również pani..., przecież można pochować się w grobie rodzinnym, a nie wybierać sobie akurat ten grób. Tu są jakieś przekręty, na cmentarzu!!! Dokładnie przyjrzałbym się administracji i zarządcy.

  • zuzia - niezalogowany 2015-04-17 22:18:19

    [quote name="Księgowa"]Oj wiemy, wiemy. Jest dostępny na stronie UM. Fakt, mały nie jest. W 2014 wynosił 1.123.400 zł. Na książki pana dyrektora wystarczy ;-)[/quote]Oj wiemy, wiemy. Jest dostępny na stronie UM. Fakt, mały nie jest. W 2014 wynosił 1.123.400 zł. Na książki pana dyrektora wystarczy ;-)[/quote]To jest dotacja, a by był to budżet nalezy dodac dochody. Będzie pod dwa miliony złtych.

  • emigrant - niezalogowany 2015-04-17 22:07:45

    Czas na zmianę dyrektora ŁOK-u. Malangiewicz niech tam sobie dalej pracuje za normalną pensję, chyba, że prokurator go pogoni, ale trzeba ogłosić konkurs na dyrektora, który ma wykształcenie kierunkowe (Malangiewicz takiego nie ma)i wiedzę o kulturze (tu też cienko u obecnego). Niech ta instytucja zacznie działać na zdrowych zasadach, a nie na widzi mi się przypadkowego gościa, przyspawanego do stołka (kasa i mało pracy).

  • Księgowa - niezalogowany 2015-04-17 22:03:50

    [quote name="zuzia"]Oj sprytny, sprytny jest Malangiewicz. Ma potężny budżet - dokładnie jaki nie wiemy, bo nie raczy go publikować, mimo ustawowego obowiązku, no i łaskawie sypie z niego na górnolotne inicjatywy, oczywiście takie, które pracują na jego wizerunek.[/quote]Oj wiemy, wiemy. Jest dostępny na stronie UM. Fakt, mały nie jest. W 2014 wynosił 1.123.400 zł. Na książki pana dyrektora wystarczy ;-)

  • marzenka - niezalogowany 2015-04-17 21:01:37

    A tak przy okazji, to jakim cudem żona skarbnika miasta Arkadiusza Podsędka została zatrudniona na stanowisku głównej księgowej w ŁOK-u od początku 2014 roku? Radni opozycyjni weźcie się za ten ŁOK, bo to patologia kumoterska i politycznego rozdawnictwa pieniędzy publicznych. Tam jest zatrudniona cała ekipa kumotrów, np. Papuga (synek byłej prezeski KS Pelikan).

  • Krystian - niezalogowany 2015-04-17 19:52:46

    Wydawanie przez dyrektora instytucji miejskiej własnych albumów za pieniądze tej instytucji (publicznych)to coś niesłychanego na szeroką skalę. Czy w ratuszu ktokolwiek kontroluje ŁOK? To tak, jakby p. Odorowicz, dyrektorka PISF, przyznała sobie dotację na nakręcenie własnego filmu. P. Malangiewicz sam ocenia swoje projekty i przyznaje sobie pieniądze na ich realizację i to nie w ramach małych grantów do 3 tys. zł a w ramach jednego dużego grantu, bez konkursu. Niesamowite!

  • ASKSIĘŻAK - niezalogowany 2015-04-17 19:33:34

    Afera z tym grobem, to kolejny "sukces" wybranego przez łowiczan administratora miasta (historyka). To lokalny samorząd powinien nadzorować i opiekować się tego rodzaju grobami, w których spoczywają wybitni łowiczanie. Niestety na cmentarzu katedralnym zniszczono już wcześniej wiele zabytkowych grobowców, które były zlokalizowane wzdłuż ogrodzenia z dawną jednostką armii radzieckiej. Szkoda, że takie zabytkowe, nieraz piękne grobowce nie zostały objęte ochronie konserwatora zabytków.

  • zuzia - niezalogowany 2015-04-17 19:33:32

    Oj sprytny, sprytny jest Malangiewicz. Ma potężny budżet - dokładnie jaki nie wiemy, bo nie raczy go publikować, mimo ustawowego obowiązku, no i łaskawie sypie z niego na górnolotne inicjatywy, oczywiście takie, które pracują na jego wizerunek.

  • Maryna - niezalogowany 2015-04-17 19:06:59

    [quote name="mieszkaniec"]Panie Janosiku.Wszystkie pieniądze przeznaczone na nową płytę są na koncie ŁOK i to ta instytucja zleci jej ewentualne wykonanie. Autorzy ksiażki na promocji wyrażnie to podkreślili, że fundatorami są osoby które ją zakupiły.[/quote]Wole żarty. Koszt wydania takiej pozycji wynosi około 50 tys. zł, czyli trzeba sprzedać ok. 1400 egz. by się zwrócił. Tyle na pewno nie sprzedano, więc fundatorem nie są osoby, które ją kupiły a my, podatnicy. Sprytny dyrektor.

  • Janosik - niezalogowany 2015-04-17 14:02:15

    Bo dajmy na to taką sprawę, jak startowanie w wyborach z okręgu, w którym się nie mieszka. Prawnie jak najbardziej dopuszczalne. Ale czy to jest tak do końca w porządku? Zwłaszcza, gdy w swoim okregu miałbyś kontrkandydatów, a w tym obcym jesteś jedynym kandydatem. A tak właśnie niektórzy postąpili w ostatnich wyborach do Rady Gminy Łowicz.

  • Janosik - niezalogowany 2015-04-17 14:00:32

    Pedro, nie wrzucaj proszę do jednego koszyka pana Malangiewicza (dyrektora w UM i polityka w Gminie) oraz pozostałych wymienionych. Nie odmawiam panu Malangiewiczowi zaangażowania, ale wolałbym, żeby wszystko odbywało się bez cienia dwuznaczności. Nieskalanie etycznie.

  • Adam - niezalogowany 2015-04-17 13:19:02

    Sprawa jest prosta. Każdy może mieć jakieś hobby i w ten sposób się realizować. Nikt nie zabrania PTTK organizować wycieczek po cmentarzach i opowiadać historię miasta. Podstawowym błędem tych ludzi jest fakt, że podejmują działania bez znajomości podstaw prawnych, naruszając tym samym prywatną własność. A gdy w grę wchodzą zbiórki pieniędzy, to zaczyna się robić mało ciekawie. Na miejscu właścicielki kwatery po Rybackim myślałbym o pozwie. Kompletnie nie nadajecie sie do takich działań.

  • stary lowiczanin - niezalogowany 2015-04-17 12:55:03

    Obecnie dyrektor kina, w przyszlosci nowy burmistrz Lowicza

  • pedro - niezalogowany 2015-04-17 12:53:41

    Tak janosik - masz rację, i Malangiewicz, i Łok, i Rutkowski, i Rybus, i Szymański, i Kryściak oraz cała grupa wspierająca te działania, to działacze polityczni i budują swoją markę polityczną. Dobrze, że im się chce dbać o dobro tego miasta i symboli z nim związanych. Dobrze, że się angażują i dbają o dzieje. Ale to trzeba chcieć zrozumieć i zobaczyć, a nie we wszystkim szukać podtekstów politycznych.

  • Adam - niezalogowany 2015-04-17 12:28:07

    Kto jest Malangiewicz, bo nie znam?

  • Janosik - niezalogowany 2015-04-17 11:19:41

    Z drugiej zaś strony... czy nie na tym właśnie polega polityka? Czy polityka nie stoi w kontrze do etyki? A przecież pan Malangiewicz jest przede wszystkim politykiem (od kilku kadencji radny w Gminie Łowicz, w tym przewodniczący RG). Więc w zasadzie to może powinienem chylić czoła przed tą sprawnością w budowaniu własnej marki? Zwłaszcza, że robi to w oparciu o inicjatywy społecznie pożyteczne (kultura, sztuka, historia)?

  • Janosik - niezalogowany 2015-04-17 11:07:43

    Panie "mieszkańcu", jak już mówiłem, nie chodzi o kwestie formalno-prawne. Chodzi o etykę. O to, żeby nie uprawiać marketingu politycznego za nasze pieniądze. O to, żeby takie "pomyłki" prasowe nie miały miejsca. To tak, jak w sądzie - jedna ze stron coś powie, druga to oprotestuje, sąd sprzeciw podtrzyma, a efekt i tak został osiągnięty, bo wszyscy to usłyszeli.

  • Haha - niezalogowany 2015-04-17 10:38:46

    Łowicz jest sławny bębnią w tvn24 za sprawą pijanej mamusi leżącej w krzakach

  • mieszkaniec - niezalogowany 2015-04-17 10:37:08

    Panie Janosiku.Wszystkie pieniądze przeznaczone na nową płytę są na koncie ŁOK i to ta instytucja zleci jej ewentualne wykonanie. Autorzy ksiażki na promocji wyrażnie to podkreślili, że fundatorami są osoby które ją zakupiły.A dziennikarskie słowo zaplanowali niech Pan czyta jako zapowiedzieli.Tylko pochwalić za inicjatywę.

  • Janosik - niezalogowany 2015-04-17 10:21:59

    A jest o czym myśleć, bo np. w przedmiotowej sytuacji trochę nie fair może być to, że ŁOK (= my, podatnicy) wydaje książkę, a fundatorem płyty na grób K.Rybackiego okazuje się być pan Malangiewicz.Oczywiście zapewne wszystko jest zgodne z prawem, ale... prawo to nie etyka.

  • Janosik - niezalogowany 2015-04-17 10:21:17

    Myślę, że zanim pan Malangiewicz zacznie wypowiadać się na temat moralności, powinien się zastanowić czy etyczne jest to, że wydawcą książki, której jest współautorem jest jednostka organizacyjna UM (ŁOK), którą kieruje.

  • Haha - niezalogowany 2015-04-17 09:59:20

    Czy idzie ktoś ze mną do katedry zapytać o możliwość wykupy krypy prymasa bo chciałbym tam być pochowany jak odpowiedzą że nie to przedstawimy im to co zrobili z nagrobkiem Karola Rybackiego. Najlepiej z kamerą

  • lipa - niezalogowany 2015-04-17 09:48:06

    Adam ty bystra istoto, a co do cmentarza ma urzędnik. Masz ty pojęcie chociaż o czymkolwiek. Z tym bystrym to żartowałem :-)

  • eko - niezalogowany 2015-04-17 08:05:10

    [quote name="1234"]A tu takie bingo. Można zobaczyć jak wyglądał grób na wcześniejszych zdjęciach http://www.lowicz24.eu./wiadomosci/l24/5638-odnowili-krzyz-i-tablice-na-grobie-rybackiego[/quote]Z tego postu dowiedziałam się kim był Rybacki wydawał Łowiczanina czyli był inspiratorem nowego łowickiego tytułu. Najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby Nowy Łowiczanin przysponsorował ratowanie grobu pierwotwórcy łowickiej gazety

  • Adam - niezalogowany 2015-04-17 06:50:08

    "Rico" doskonale wyjaśnił sedno sprawy. Niech urzędnicy w ratuszu dalej zajmują się politykowaniem w godzinach pracy...

  • Przyklejony plaster - niezalogowany 2015-04-17 04:32:24

    [quote name="InicjatywaDlaKlastra"]"Errare humanum est, perserverare autem diabolicum"(Przepraszam, że w języku łacińskim - ale to apel do kleru, przecież "Ubi caritas et amor, Deus ibi est" )[/quote]Bardzo piekna inicjatywa.

  • ozi - niezalogowany 2015-04-16 22:10:54

    [quote name="Rico"]Lamenty i tłumaczenia świadczą o braku kompetencji i amatorszczyźnie (...) ale jak widać w Łowiczu wszystko można..., szkoda pisać. Jacy ludzie, takie miasto.[/quote]Grób przetrwał dziesiątki lat właśnie z szacunku do Rybackiego. Nikt nie przypuszczał, że można przekupczyć grób tak ważnej dla miasta postaci. Jak wyglądała opieka nad grobem po 2006 r (po sprzedaży) można zobaczyć na zdjęciach.

  • InicjatywaDlaKlastra - niezalogowany 2015-04-16 20:26:00

    "Errare humanum est, perserverare autem diabolicum"(Przepraszam, że w języku łacińskim - ale to apel do kleru, przecież "Ubi caritas et amor, Deus ibi est" )

  • xyz - niezalogowany 2015-04-16 20:07:40

    Uważam, że groby znanych i zasłużonych dla danego miejsca postaci nie powinny podlegać sprzedaży, a powinny być pod opieką zarówno władz kościelnych jak i świeckich. Nie wiem kto na to pozwolił, a przecież miał świadomość czyj to jest grób. Administracja cmentarzy powinna brać to pod uwagę. Jak by to wyglądało, gdyby ktoś kupił kryptę jednego z zasłużonych prymasów i pochował się w niej???

  • hmmm - niezalogowany 2015-04-16 20:04:46

    [quote name="Rico"]Lamenty i tłumaczenia świadczą o braku kompetencji i amatorszczyźnie miejskiego urzędnika i kilku lokalnych przewodników ...Wydaje się to oczywiste i proste, ale jak widać w Łowiczu wszystko można...[/quote]Gdyby ten cmentarz był administrowany przez "bezduszne państwo" to można byłoby przyjąć, że jest to sprawa "urzędnicza". Ale ten cmentarz jest administrowany przez Kościół, który powinien być wzorem moralnych zachowań.

  • rico-zastanów się - niezalogowany 2015-04-16 19:52:51

    cmentarz to nie supermarket....nie broń kleru!

  • Rico - niezalogowany 2015-04-16 19:40:40

    Lamenty i tłumaczenia świadczą o braku kompetencji i amatorszczyźnie miejskiego urzędnika i kilku lokalnych przewodników zaangażowanych w przechadzki po cmentarzach i zbieranie pieniędzy na ratowanie nagrobków. Nikt nie kwestionuje potrzeby tych działań i ich szlachetnego celu. Podstawowym obowiązkiem tych osób powinno być jednak zapoznanie się ze statusem prawnym tych grobów. Wydaje się to oczywiste i proste, ale jak widać w Łowiczu wszystko można..., szkoda pisać. Jacy ludzie, takie miasto.

  • hmmm - niezalogowany 2015-04-16 17:22:47

    [quote name="Haha"]Dla kociółka ... liczy się kasa[/quote]Karol Rybacki na "łowicki Wawel", cóż ...http://lowicz24.eu/wiadomosci/l24/6811-krypty-w-lewej-nawie-udostepnione-w-tym-roku

  • 1234 - niezalogowany 2015-04-16 16:09:09

    Przez lata grobowiec wyglądał na zaniedbany, zardzewiały krzyż, nieczytelna tablica. Wszystko wskazywało, że nie ma właściciela. A tu takie bingo. Można zobaczyć jak wyglądał grób na wcześniejszych zdjęciach http://www.lowicz24.eu./wiadomosci/l24/5638-odnowili-krzyz-i-tablice-na-grobie-rybackiego

  • Haha - niezalogowany 2015-04-16 16:00:40

    [quote name="Hern"]Rybus taki kumpel księży, a żaden nie pochwalił mu się sprzedażą tak cennego dla Łowicza grobu. Kasa się liczy. Nabijanie kieszeni i samowolka. Szkoda bo Malangiewicz zebrał na premierze trochę grosza na odnowę pomnika, teraz nasówa się pytanie co dalej. Zrobić za te pieniądze drugi nakład książki? Tragedia.[/quote]Najlepiej dać za msze za Rybackiego

  • Hern - niezalogowany 2015-04-16 15:56:05

    Rybus taki kumpel księży, a żaden nie pochwalił mu się sprzedażą tak cennego dla Łowicza grobu. Kasa się liczy. Nabijanie kieszeni i samowolka. Szkoda bo Malangiewicz zebrał na premierze trochę grosza na odnowę pomnika, teraz nasówa się pytanie co dalej. Zrobić za te pieniądze drugi nakład książki? Tragedia.

  • Haha - niezalogowany 2015-04-16 15:17:02

    Dla kociółka liczy się kasa jakby ktoś dobrze zapłacił to i by nie jeden ważny grób sprzehandlowali. Zero sentymentów liczy się kasa

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Praca w Danii

Praca w Danii przy ścinaniu gałęzi jodłowych. Praca na akord w okresie od 25 września do końca listopada. Wysokie zarobki


Operator Wózka Widłowego

Firma Procter & Gamble Magazyn w Sochaczewie poszukuje: Kandydatów/Kandydatek na stanowisko: Operator Wózka Widłowego Obowiązki: • Załadunek i..


Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez lowicz24.eu, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Agencja Reklamowa ZU-AN z siedzibą w Łowicz 99-400 , Stanisławskiego 23

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"