Rowerem po łowicku - komentarz prezesa KK Łowicz

Kolarstwo, Rowerem łowicku komentarz prezesa Łowicz - zdjęcie, fotografia
  • Fotka nr 0 z 2
  • Fotka nr 1 z 2
Portal lowicz24.eu 10/05/2017 14:10

Bogumił Urbanek, prezes Klubu Kolarskiego Łowicz, przesłał do naszej redakcji komentarz w sprawie projektu sieci rowerowej w Łowiczu. Miasto jest jednym z uczestników projektu „Rowerowe Łódzkie”.

 

 

O rowerowym projekcie pisaliśmy kilka tygodni temu. Chodzi o utworzenie w jedenastu miejscowościach regionu kompatybilnej sieci roweru publicznego zintegrowanego z Łódzką Koleją Aglomeracyjną. Stacje z jednośladami miałyby stanąć również w Łowiczu. Koszty całego projektu wynoszą 14 milionów złotych, a władze województwa łódzkiego ubiegają się o unijne dofinansowanie w kwocie ok. 12 mln zł.

Przytaczamy w całości komentarz Bogumiła Urbanka, prezesa Klubu Kolarskiego Łowicz.

Rowerem po łowicku

Projekt utworzenia sieci rowerowej w miastach, do których dojeżdża Łódzka Kolej Aglomeracyjna, jest strzałem w dziesiątkę. Zyska na tym cały region.

W Łowiczu zapowiedź inwestycji przyjęto z entuzjazmem, ale bez głębszej analizy. Wydaje się, że system roweru publicznego jest wszystkim dobrze znany. W Warszawie i Łodzi cieszy się on dużą popularnością, stanowiąc poważną alternatywę dla komunikacji miejskiej i samochodu. Sęk w tym, że punktem wyjścia do jego wprowadzenia było przygotowanie odpowiedniej infrastruktury. Są tego wymierne efekty. Układające się w spójną całość ciągi rowerowe umożliwiają szybkie, bezpieczne i komfortowe przemieszczanie się. W Łowiczu, który ma wszelkie predyspozycje, aby stać się miastem przyjaznym dla rowerzystów, jest to nadal abstrakcja.

Mamy 7 km tzw. ścieżek pieszo-rowerowych, które nie są powodem do radości. Nawierzchnia z kostki betonowej jest powszechnie uznawana za symbol tandety i zacofania. Z punktu widzenia rowerzysty to najgorsze z możliwych rozwiązań. Moja opinia nie jest spojrzeniem kolarza szosowego, tylko rodzica jeżdżącego rekreacyjnie z dwójką małych dzieci. Chcemy tego czy nie, asfalt jest obecnie standardem, do tego tańszym i dużo łatwiejszym w utrzymaniu. Tym bardziej dziwi upór lokalnych władz do realizowania nowych inwestycji drogowych tak niskiej jakości. Ich funkcjonalność jest przecież mocno ograniczona. Mało tego, drgania związane z jazdą po kostce mają negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Poruszanie się rowerem po Łowiczu to także permanentny konflikt na linii pieszy - rowerzysta. Badania pokazują, że piesi stanowią jedną z głównych przyczyn wypadków z udziałem rowerzystów. Kostka, niezależnie od koloru, jest intuicyjnie traktowana jako przestrzeń właśnie dla nich. Bez wątpienia najlepszą zachętą do korzystania z infrastruktury rowerowej jest jej nawierzchnia, która nie powinna różnić się od jezdni. Dlatego w terenie zabudowanym, gdzie prędkość ograniczona jest do 50 km/h, odchodzi się od separowania ruchu rowerowego od samochodów. Pasy w jezdni, tam gdzie to możliwe, są najlepszym sposobem zapewnienia rowerzystom właściwych warunków uczestnictwa w ruchu drogowym.

Truizmem jest twierdzenie, że warto korzystać z doświadczeń innych. W ten sposób dotykamy jednak sedna sprawy. W wielu miastach ważnym krokiem podnoszącym znaczenie polityki rowerowej było powołanie lokalnego pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej. Pod koniec 2015 roku złożyłem taką propozycję burmistrzowi Łowicza. Odpowiedź była krótka - nie widzę potrzeby… Szkoda tej decyzji i straconego czasu. Zadania takiego urzędnika/doradcy polegają najczęściej na koordynacji całości prac związanych z rozwojem komunikacji rowerowej. Ich celem może być także opracowanie spójnej koncepcji rozwoju sieci rowerowej i jednolitych standardów projektowych. Są to podstawy poważnego podejścia do tematu.

Projekt „Rowery Łódzkie” jest doskonałą okazją do uporządkowania organizacji ruchu rowerowego w regionie (kwestie jakości i standaryzacji). Jest oczywiście kilka znaków zapytania. Nie wiemy jakie będzie zainteresowanie i czy system przyjmie się w Łowiczu. Jego powodzenie może zależeć od wielu czynników, spośród których kluczowa jest mentalność. W świadomości ogółu, rowerzysta to przeszkoda, która stwarza zagrożenie samym swoim pojawieniem się na drodze. Ważnym zadaniem miasta w kierunku rozwijania polityki rowerowej powinno być wspieranie edukacji wszystkich uczestników ruchu drogowego. Cel jest prosty - zmiana tego stereotypu i wzajemne poszanowanie.

Zajmując się zawodowo marketingiem terytorialnym mogę zaryzykować opinię, że stosunek władz lokalnych do komunikacji rowerowej jest jednym z wyznaczników poziomu rozwoju i jakości życia danej społeczności. Tymczasem dyskusja o rowerze miejskim w Łowiczu rozpoczyna się od publikacji mapy z rozmieszczeniem stacji rowerowych. Bez odniesienia do stanu infrastruktury rowerowej jest to wyjątkowo duże uproszczenie. Tak naprawdę zaczynamy od końca. Pytanie, czy jesteśmy na to gotowi?

Reklama

Rowerem po łowicku - komentarz prezesa KK Łowicz komentarze opinie

  • Paweł - niezalogowany 2017-05-12 15:59:50

    Jest tyle spraw do zrealizowania w tym antyrozwojowym mieście a widzę, że wiodącym tematem u niektorych są ścieżki rowerowe,pomniki ofiar katastrofy smoleńskiej itp ludzie obudzcie się wreszcie...

  • Paweł - niezalogowany 2017-05-12 15:59:51

    Jest tyle spraw do zrealizowania w tym antyrozwojowym mieście a widzę, że wiodącym tematem u niektorych są ścieżki rowerowe,pomniki ofiar katastrofy smoleńskiej itp ludzie obudzcie się wreszcie...

  • Adam - niezalogowany 2017-05-12 12:08:13

    Moja odpowiedź jest taka. Łowicz nie jest gotowy na sieć rowerową :( Dostaniemy rowery i potem okaże się, że nie ma po czym jeździć. Na tle innych miast widać ogromne zaniedbania. Jeśli kogoś razi chęć powołania pełnomocnika, to wskażcie osobę obecnie odpowiedzialną za stan miejskich dróg. A najlepiej sami zaproponujcie jakieś rozwiązanie. OCZYWIŚCIE ZA DARMO!

  • Gonzo - niezalogowany 2017-05-12 11:16:19

    [quote name="Adam"]Piszecie o problemach gospodarczych miasta. Skoro stać nas wybór droższej nawierzchni, jaką jest kostka, to chyba nie jest tak źle. I tu pojawia się kwestia gospodarności, a raczej tego komu daje się zarabiać. W 100% zgadzam się z opinią p. Urbanka."Pan Adam u Pana prezesa w klubie zapewne pedalami kręci...

  • Marcin - niezalogowany 2017-05-12 10:18:35

    To nie priorytet są ważniejsze sprawy do zrobienia , ogarnięcia i zrealizowania. Dajmy sobie już spokój z tą ścieżką rowerową bo w świetle problemów gospodarczych tego miasta to naprawdę nie jest problem.

  • Adam - niezalogowany 2017-05-12 08:15:05

    Piszecie o problemach gospodarczych miasta. Skoro stać nas wybór droższej nawierzchni, jaką jest kostka, to chyba nie jest tak źle. I tu pojawia się kwestia gospodarności, a raczej tego komu daje się zarabiać. W 100% zgadzam się z opinią p. Urbanka. O komforcie rowerzystów nikt nie pomyślał :(

  • Marcin - niezalogowany 2017-05-12 08:14:11

    Pani Magdo, powinniśmy przyglądać się w naszym mieście krytycznie na brak rozwoju, zatrudnienia bo to jest priorytet a nie ścieżki rowerowe. Dróg w dobrym stanie nie mamy, nad tym się skoncentrujmy w pierwszej kolejności. Sprawy drugorzędne ba czwartorzędne zostawmy na później. W ratuszu nikt nie będzie musiał czerpać od nikogo garściami jak to Pani napisała wtedy...kiedy społeczeństwo dokona rozsądnego wyboru podczas głosowania. Nie będzie później płaczu i biadolenia.

  • Obłudolo - niezalogowany 2017-05-12 06:58:49

    [quote name="Magda"]Ludzie, nie ośmieszajcie się z tymi obraźliwymi komentarzami..... W ten sposób mierzycie innych swoją miarą. Wszyscy wiemy, że kostka na ścieżkach to porażka! ..." Każdy o tym wie i nie potrzeba do tego stwarzać stanowiska pełnomocnika (czyt. marnotrawić dodatkowe pieniądze podatnika)! Wystarczy lepiej wybierać w wyborach (burmistrz były nauczyciel historii - słabe)... a nie pisać tekst populistyczny niemal wierszem... to śmieszne!

  • qbee - niezalogowany 2017-05-12 04:49:09

    W Łowiczu jest dużo rowerzystów, najwięcej takich...załatwiających codzienne sprawy (zakupy, sprawy w urzędach itp). Darmowe rowery w takim małym mieście...? Chyba za wcześnie, Łowicz jest zacofany jeśli chodzi o infrastrukturę pod każdym względem. Ścieżki jak są to kończą się na granicy miasta, są z kostki betonowej z licznymi obniżeniami - zjazdami, te uskoki mają duże spadki i jeździ się bardzo niewygodnie, zjazd - podjazd, zjazd - podjazd. Trzeba zmienić sposób proj. i materiał na asfalt.

  • Oleńka - niezalogowany 2017-05-11 22:38:12

    Dopóki wiceburmistrz się nie zmieni, dopóty jego kolega będzie dostarczać kostkę do budowy ścieżek rowerowych. Robią nas w konia i się głośno śmieją.

  • BB1123 - niezalogowany 2017-05-11 20:58:27

    [quote name="Obłudolo"]O tak! ...Powołajmy jeszcze pełnomocnika ds: placów zabaw, trawników, autobusów miejskich, pomników, kościołów....itd.. niech podatnik płaci, a co![/quote]wybierajcie dalej burmistrza, który ciągnie hajs jakby był conajmniej prezydentem 100 tyś. miasta ;)

  • Magda - niezalogowany 2017-05-11 20:30:59

    Ludzie, nie ośmieszajcie się z tymi obraźliwymi komentarzami. W ten sposób mierzycie innych swoją miarą. Wszyscy wiemy, że kostka na ścieżkach to porażka! Dobrze, że są osoby, które potrafią krytycznie i z kulturą spojrzeć na nasze miasto. W ratuszu powinni czerpać z tego garściami.

  • ofiara mafii - niezalogowany 2017-05-11 19:55:40

    [quote name="Obłudolo"]O tak! ...Powołajmy jeszcze pełnomocnika ds: placów zabaw, trawników, autobusów miejskich, pomników, kościołów....itd.. niech podatnik płaci, a co![/quote] - a, aż się prosi powołać pełnomocnika do spraw: prześladowań, skorumpowań, nękań czyli generalnie bezpieczeństwa mieszkańców.

  • maniek - niezalogowany 2017-05-11 17:06:13

    Jak potraktować babę na rowerze która wyprzedza z prawej strony samochód skręcający w prawo. Włączony kierunkowskaz. Tak się dzieje na skrzyżowaniu przy wyjeździe na Górki. Doświadczyłyłem to kilka razy i zatrzymuję się pod światłami przy prawym krawężniku. Tej ścieżki rowerowej gorzej zaprojektować nie było można. Komunistyczna siermiężność.

  • Iga - niezalogowany 2017-05-11 16:46:21

    Lepiej dziury w drogach załatajcie i zróbcie a nie trasy rowerowe.

  • Mirek Kortos - niezalogowany 2017-05-11 16:21:52

    [quote name="Adam"]Niestety to wszystko co pan Bogumił pisze to prawda. Tu potrzeba ściąć klike. Te posty to piszą chyba urzędnicy lub radni bojący się o swoje stołki...[/quote]Hehehe pan bogumil sam jest urzędnikiem, kolego...

  • Mirek Kortos - niezalogowany 2017-05-11 16:18:03

    [quote name="Obłudolo"]O tak! ...Powołajmy jeszcze pełnomocnika ds: placów zabaw, trawników, autobusów miejskich, pomników, kościołów....itd.. niech podatnik płaci, a co![/quote]Brawo!!!

  • Dog - niezalogowany 2017-05-11 16:16:27

    [quote name="Bogumił Urbanek"]". Szkoda, że na temat funkcjonalności, bezpieczeństwa, kosztów i estetyki przyjętych w mieście rozwiązań w zakresie infrastruktury rowerowej nie macie nic więcej do powiedzenia. "... Bo w świetle problemów gospodarczych tego miasta to kwestia drug.... szóstorzędna... Mam nadziejé ze dla urzędników równiez... Pzdr

  • smutny socjalista - niezalogowany 2017-05-11 16:12:28

    Ja apelowalem o powołanie Pełnomocnika ds Karmienia Chlebem Gołębi na Rynku i wie pan co? Tez powiedzieli NIE. Dlaczeto, przeciez za to podatnik i tak by zapłacił?...

  • Rysaard - niezalogowany 2017-05-11 16:07:53

    [quote name="Bogumił Urbanek"][Dog]Forma zatrudnienia powinna być uzależniona od zakresu obowiązków. Ważne jednak, aby taka osoba była wyznaczona"Sz. P. "prezesie" ilosc urzëdnikówn powinno sie zmniejszač... zatem i obowiazki winno się im ograniczac, no chyba ze tak bardzo tesknimy za socjalizmem....

  • Obłudolo - niezalogowany 2017-05-11 14:26:20

    O tak! ...Powołajmy jeszcze pełnomocnika ds: placów zabaw, trawników, autobusów miejskich, pomników, kościołów....itd.. niech podatnik płaci, a co!

  • Bogumił Urbanek - niezalogowany 2017-05-11 14:01:10

    [Dog]Forma zatrudnienia powinna być uzależniona od zakresu obowiązków. Ważne jednak, aby taka osoba była wyznaczona (np. jeden z urzędników wydziału odp. za sprawy drogowe). Łatwiej wówczas koordynować te sprawy, o kwestiach odpowiedzialności nie wspomnę. Z całą pewnością nie pretenduję do tego stanowiska...Więcej na fb: #audytrowerowy #kostkaczyasfalt

  • Adam - niezalogowany 2017-05-11 13:45:58

    Niestety to wszystko co pan Bogumił pisze to prawda. Tu potrzeba ściąć klike. Te posty to piszą chyba urzędnicy lub radni bojący się o swoje stołki...

  • Bogumił Urbanek - niezalogowany 2017-05-11 13:40:49

    Dziękuję za merytoryczne argumenty w ważnej dla Łowicza sprawie! Rozumiem, że niektórych bardzo to boli... Szkoda, że na temat funkcjonalności, bezpieczeństwa, kosztów i estetyki przyjętych w mieście rozwiązań w zakresie infrastruktury rowerowej nie macie nic więcej do powiedzenia. Zainteresowanych moją pracą zawodową, prezesowaniem w klubie lub przejażdżkami na rowerze, zapraszam do kontaktu tel. 608 041 709. Pozdrawiam :)

  • Msiewicz - niezalogowany 2017-05-11 09:26:44

    Ojjjj ktoś ma presję na wejście w lokalną politykę... prawda panie "prezesie" ? :)

  • Dog - niezalogowany 2017-05-11 09:22:11

    "powołanie lokalnego pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej." - pod jednym warunkiem - na drodze wolontariatu, panie "prezesie" (nie z naszych podatków)!

  • kreckilometry - niezalogowany 2017-05-11 09:15:12

    http://kreckilometry.pl - ściągać apkę i kręcić kilometry to może stojaki wpadną dla miasta :D

  • Gonzo - niezalogowany 2017-05-10 16:19:23

    Panie prezesie, poruszył pan najważniejszą, zaraz po skwerze smoleńskim oczywiście , kwestię w mieście... i to z jaką powagą....

  • Gosia - niezalogowany 2017-05-10 16:07:32

    Panie "prezesie", pan tak na serio?

  • Wąsik - niezalogowany 2017-05-10 16:04:39

    Pan się zajmuje zawodowo marketingiem terytorialnym?! Jako asystent? :) :) ...kolejna próba wskoczenia do pociągu "lokalna polityka"...:)

  • Hdh - niezalogowany 2017-05-10 16:04:03

    Z samozwanczego prezesa taki kolarz szosowy jak manager z burmistrza

  • Ryszard w pasiaku - niezalogowany 2017-05-10 16:00:30

    Uuu... Kolejna próba zaistnienia w polityce? Już nie jazda rowerem w święta narodowe? Jak nie drzwiami to oknem panie "prezesie"?...:)

  • Kadecikbaby - niezalogowany 2017-05-10 15:55:19

    Łowicz taki jest piesi chodzą wzdłuż chodnikow, a rowerzysci jeżdżą wzdluz ścieżek rowerowych...

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez lowicz24.eu, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Agencja Reklamowa ZU-AN z siedzibą w Łowicz 99-400 , Stanisławskiego 23

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"